lørdag 3. desember 2011

Våk over meg

I samarbeid med Capellen Damm og Bokbloggturneen har jeg anmeldt  Våk over meg av Amy Plum.  I går skrev Idiary om boken og i morgen er det Signii sin tur.



Se opp Bella og Edvard. Plum introduserer en verden og en historie som garantert vil fascinere unge lesere, og som Twilight- fansen vil elske- Booklist.  Dette var det første som møtte meg da jeg åpnet. boken. Jeg kan mildt sagt si jeg er av den halvdelen ungdom som ikke tåler, eller noen gang har tålt, Twilight-konseptet, så du kan si jeg var en smule skeptisk i det jeg bega meg ut i denne «fascinerende» historien.

"Min vanlige verden var borte, på mer enn én måte. Men jeg hadde fått muligheten til å bli lykkelig i en helt ny verden. En verden som kanskje passet bedre i science fiction og skrekkfilmer, men også en der jeg kunne finne ømhet, vennskap, og kjærlighet"

Boken handler om Kate, jeg- personen i historien, som nettopp har flyttet til Paris sammen med søsteren Georgia, for å bo hos besteforeldrene etter at foreldrene deres døde i en bilulykke. Kate er en innesluttet jente som stort sett fordriver tiden med bøker. Hun lar seg heller fordype av de spennende livene til karakterene i dem, framfor å leve sitt eget.  Men dette endrer seg straks hun får øye på Vincent.  «Hjertet løp løpsk i brystet på meg, og det kjentes ut som om noen hadde klemt all luften ut av lungene mine. Jeg greide ikke se bort, selv om jeg ville».

Og som seg hør og bør blir de et par, på tross av at Vincent viser seg å være noe litt annet enn mannen i gata, han er nemlig udødelig, en såkalt gjenganger.  Og det er her Twilight- faktorene for alvor kommer inn. Heldigvis viser det seg at det seg at dette er gjort på en mye mer troverdig måte, først og fremst fordi forholdet mellom Vincent og Kate er relativt normalt og ikke dreier seg om å måtte ha full kontroll for at ikke den ene skal spise den andre…

Ja, det skulle faktisk litt til før jeg turte å innrømme for meg selv at dette slett ikke var så verst. Først og fremst var det språket jeg la merke til. Det var så lett og flytende, men slett ikke for enkelt, og skildringene av menneskene var gode både i henhold til utseende og holdninger. Alt dette pluss et godt plott med en god spenningskurve, gjorde at jeg fort ble dratt inn i boken. Som i enhver kjærlighetsroman ble det selvfølgelig ikke spart på klisjeene, men så lenge det holder seg til en tålelig dose er det bare en del av pakka.

Konklusjonen er at dette nok absolutt er en bok Twilight-fansen vil elske, men det er også en god sjanse for at de aller fleste andre vil finne denne boken svært underholdene.

Og moralen den er: Ikke døm boka etter omslaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar